Mobiliteit

Mobiliteit in onze gemeente is steeds een knelpunt geweest. Elke deelgemeente kent wel zijn specifiek probleem. Een aantal voorbeelden kunnen dit verduidelijken. Stalhille kent een moeilijke verbinding met andere gemeenten en overdreven snelheid komt vaak voor. De ochtend -en avondspits in Varsenare dorp is gewoonweg hallucinant. Afrittencomplexen met bizarre routes die je tweemaal over dezelfde brug doen rijden. Een rondpunt aan garage Cools waarvan het nut nog steeds niet duidelijk is. Fietspaden die er erbarmelijk bij liggen of gewoon nooit zijn aangelegd zoals in de stationsstraat. We kunnen wel nog even doorgaan. Binnenkort wordt het pas echt een uitdaging wanneer alle geplande verkavelingen gebouwd en bewoond zullen zijn. Nochtans is er mobiliteitsplan, maar de nodige maatregelen worden gewoon niet uitgevoerd.

 

 

Groen Jabbeke wil een sterk mobiliteitsplan en -beleid uitwerken dat uitgaat van het STOP-principe waarbij voorrang wordt gegeven aan Stappen, Trappen, Openbaar vervoer en Privaat vervoer.

 

Het (her)aanleggen van voetpaden met groene omkadering verhoogt niet enkel de veiligheid, maar geeft de gemeente ook een mooiere uitstraling.

 

De fietspaden moeten dringend aangepast worden aan de realiteit in het verkeer. De fiets in al zijn vormen is aan een populaire opmars bezig. Het gevolg is dat ook op de fietspaden er meer verkeer is en dit met verschillende snelheden. Het verbreden van de fietspaden is dan ook een noodzaak om de fiets aantrekkelijk te houden en het comfort van de gebruikers te verhogen. Prioriteit moet gegeven worden aan de fietspaden langs de drukke verkeerswegen zoals de gistelsesteenweg. Daarnaast dienen de fietspaden ook zoveel als mogelijk fysiek gescheiden te worden van de rijbaan door bv kleine haagjes om de veiligheid van de fietser te verhogen.

 

Het openbaar vervoer kan ook aantrekkelijker gemaakt worden. Zo kan de bediening van de voorstadslijn 53 die nu stopt te Jabbeke doorgetrokken worden tot in Zerkegem. Ook voor de pendelende inwoner dient de dienstregeling aangepast te worden. In de spitsuren is er een veelvoud aan bediening op zeer korte tijd, maar weinig tot geen zitplaatsen. Vanaf 7:30 is er dan weer geen enkele bus en dient men te wachten tot ruim na 8 om in Brugge te raken. In de toekomst moet de denkpiste van een busstrook of zelfs een tramtracé langs de gistelsesteenweg alle ruimte krijgen om de uitbreiding van Brugge wat mobiliteit betreft op te vangen.

 

Groen Jabbeke ijvert ook voor het heropenen van de treinperrons te Jabbeke en Varsenare om pendelaars de mogelijkheid te bieden de auto te laten staan en in alle comfort hun werkbestemming te bereiken.

 

Ten slotte willen we de automobilisten de kans geven om vooruit te gaan in plaats van stil te staan. Door het invoeren van eenrichtingsstraten aan de hand van een doordacht en met de bewoners doorgenomen circulatieplan kunnen verkeerslusssen gecreëerd worden die stilstand vermijden. De uiteindelijke bedoeling is om de wagen weg te houden van plaatsen waar ze eigenlijk niet moet zijn, maar die nu gebruikt worden als sluipweg.

 

Mobiliteit wordt een van de grootste uitdagingen van de komende decennia zowel in Vlaanderen als in Jabbeke. Groen Jabbeke wil hier voldoende op voorbereid zijn door nu al keuzes te maken.